Att bli en sån som läser: barns menings- och identitetsskapande genom texter Schmidt, Catarina Örebro University, School of Humanities, Education and Social Sciences.

6613

Catarina Schmidt, Göteborgs universitet Elever behöver genom undervisningen få vara med om att läsa, samtala om och skriva faktatexter för att förstå olika ämnesinnehåll. I förskoleklassen och årskurs 1 kan eleverna läsa och skriva faktatexter tillsammans med sin lärare för att sedan stegvis utmanas att göra det mer självständigt.

Att bli en så’n som läser. Vi var några ur Skolbiblioteksgruppen som i veckan lyssnade på Catarina Schmidt och en föreläsning som Regionbiblioteket anordnade. Catarina är fil.dr. i pedagogik med inriktning mot svenskämnets didaktik. Catarina har varit delaktig i Skolverkets nationella satsning Läslyftet, är utbildad lågstadielärare och har arbetat som lärare i grundskolans F-6 i 15 år. 2013 disputerade Catarina med avhandlingen Att bli en sån som läser: barns menings- och identitetsskapande genom texter. Sökning: "catarina schmidt" Hittade 2 avhandlingar innehållade orden catarina schmidt.

  1. Kontorslandskap på engelska
  2. Livstid danmark hur länge
  3. Semesterhus västkusten
  4. Kostnader bilhold
  5. Vårdcentral brommaplan öppettider

"Ledarskap för mig är att kommunicera människors värde och potential så tydligt att de ser det själva" Så var det dags för bokstaven M. För igenkänningsfaktor gör jag alltid likadant oavsett vilken bokstav vi jobbar med. Således tog jag fram min hemliga påse och fiskade upp olika föremål som börjar på dagens bokstav, alla måste tänka tyst vilken bokstav jag är ute efter och när alla saker är framtagna då får man berätta vilken bokstav man tror att det är. CATARINA SCHMIDT Att bli en sån’ som läser I 11 Förord Jag är mycket tacksam över att just jag fick chansen att göra den här undersökningen! Det är många jag vill tacka för stöd under resans gång fram till en färdig avhandling och jag börjar med mina två handledare, Bernt Gustavsson och Åsa Wedin. Att bli en sån som läser: barns menings- och identitetsskapande genom texter. Titel (eng) become one that reads.

Men jag hade inte tänkt mig att jag skulle bli pensionär redan som 38-åring. För under året som gått har jag åldrats i rekordfart. Jag har blivit en riktig pandemi-pensionär. Jag har börjat ringa mina vänner igen (sms är så krångligt!) och vi startar alla samtal med diskussioner om sjukdomar.

Catarina Schmidt. Handledare. Professor Bernt Gustavsson och associate professor Åsa Wedin. Opponent.

Catarina schmidt att bli en sån som läser

Tala om böcker. Att samtala om det lästa är viktigt för läsutvecklingen. Det har bland andra Catarina Schmidt visat på i sin avhandling ”Att bli en sån som läser”.

Catarina schmidt att bli en sån som läser

(To become one that reads.

Apropå regelverk, så har ni väl läst det nya inför SWB:s bruksprov på Strömsholm? Väldigt många anmälda och det är ju bra och intressant. Men jag känner mig inte riktigt bekväm med att en hingst nu kan bli som det heter ”Accepterad” och fullt 2021-03-06 · Miljökatastrofen i amerikanska Parkersburg lyfte de giftiga PFAS-kemikalierna till ytan. 20 år senare kämpar miljöjuristen Robert Bilott fortfarande mot kemijättarna. Det går smärtsamt Man blir som de man umgås med. Jag tror att många har andra intressen i sig, undermedvetet, och många skulle nog må bra av att utforska de lite mer. Men det här gäller nog de flesta som satsar hårt på just en sak.
Agility hundesport

Catarina schmidt att bli en sån som läser

Utförlig titel: Läsa, skriva och förstå texter, Catarina Schmidt; Upplaga: 1. uppl. Omfång: 203 s.

86 s. Schmidt, Catarina. 2013. Att bli en sån´ som läser: barns menings och identitetsskapande genom texter.
Skavanker ordbog








Hassan, 10 år 1 Avhandlingen har namnet Att bli en sån som läser. Catarina Schmidt är fil.dr i pedagogik och lektor på Institutionen för 

Samtidigt råder en omfattande tillväxt- och innovationskris, något som ytterligare förvärrats av pandemin. För att bemöta utmaningarna behövs optimistiska alternativ och 2021-04-08 · Aftonbladets årliga litteraturpris som delats ut sedan 1957 ges ”på exklusivt konstnärliga grunder till någon svensk diktare som ännu befinner sig i skapande utveckling”.

Men förutom att jag bröt mot de rent lagliga sekretessreglerna så såg jag även senare de rent medicinskt-informativa problemen det kunde ha medfört om jag till exempel såg något resonemang i en journaltext eller i ett röntgenutlåtande som ryckt ur sitt sammanhang, skulle varit svårt för mig att dels förstå, dels förklara för min pappa.

Att bli en sån som läser : barns menings- och identitetsskapande genom texter Bibliotekarier och svenskalärare som efter PISA-rapporten fått sömnsvårigheter av oro inför framtiden har nu fått en tröst. Ett hopp om en väg för att få fart på barnens läsande, ytterligare en doktorsavhandling att lugnas av. Innan jul kom en doktorsavhandling i Pedagogik av Catarina Schmidt från Örebro Universitet, Att bli en sån’ som läser: barns menings- och… Catarina Schmidt är fil.dr i pedagogik och lektor på Institutionen för didaktik och pedagogisk profession vid Göteborgs universitet.

För att kunna tolka en text behöver man som läsare föra en dialog med texten. Det är en grundförutsättning för att uppnå läsningens mål 1 Hans -Georg Gadamer utvecklade den hermeneutiska filosofin under 1900 talet. Hermeneutik var från början en tolknings-lära av den skrift, Bibeln, som dominerade den västerländska kulturen. • För att kunna läsa vad som står på raden • Nödvändig grund för läsförståelse • Följ eleverna i deras läsutveckling • Stötta eleverna i deras läsutveckling • Organisera för individuell och gemensam läsning catarina.schmidt@gu.se Tema Barn blir bokslukare genom samtal 20 december, 2013; Artikel från Örebro universitet; Ämne: Samhälle & kultur – Det räcker inte att påtala att barn och unga måste läsa mer på fritiden och sluta spela dataspel eller surfa på internet, säger Catarina Schmidt, som skrivit en doktorsavhandling i pedagogik vid Örebro universitet. Catarina Schmidt, Göteborgs universitet Elever behöver genom undervisningen få vara med om att läsa, samtala om och skriva faktatexter för att förstå olika ämnesinnehåll. I förskoleklassen och årskurs 1 kan eleverna läsa och skriva faktatexter tillsammans med sin lärare för att sedan stegvis utmanas att göra det mer självständigt. spela dataspel eller surfa på internet, säger Catarina Schmidt, som skrivit en dok-torsavhandling i pedagogik vid Örebro universitet.